
Beste reiziger,
Het team van WorldExperts realiseert zich dat er veel vragen zijn over het reizen naar onze bestemmingen in Oost-Europa, Centraal-Azië, Iran en Korea.
De Corona-crisis raakt iedereen en de wereld.
Wij begrijpen dan ook dat u vragen heeft over uw geplande reis. Maar ontwikkelingen volgen elkaar in deze bizarre wereld snel op en wij kunnen soms niet meteen uw vraag beantwoorden. Maar hierbij willen wij u toch op de hoogte houden over enkele vragen die spelen.
Veelgestelde vragen omtrent uw reis in Coronatijd
Indien reizen weer mogelijk begint te worden, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het officiële reisadvies van de overheid en hoe wij als reisorganisatie omgaan met reizen, het coronavoucher en betalingen.
Is uw reis geannuleerd?
Jammer dat u nog even op uw vakantie moet wachten. Maar u kunt het beste uw reis in overleg met de reisonderneming verschuiven naar een later moment. Dan heeft u wat om naar uit te kijken!
Weet u of de reisonderneming nog niet of de reis verschoven kan worden?
Als de reisonderneming uw reis heeft moeten annuleren en u weet nog niet of u wilt omboeken, dan heeft u natuurlijk recht op dat deel van de reissom die u al heeft betaald. De ANVR-Reizigersvoorwaarden schrijven dit duidelijk voor.
Indien ik nu boek en het coronavirus heerst nog steeds op het moment voor vertrek, kan ik dan kosteloos annuleren?
Ja, u kunt uw reis kostenloos annuleren en wij kijken samen met u wat de eventuele alternatieve mogelijkheden zijn. Neem daarom in dit geval gewoon contact met ons op en we gaan voor u aan de slag.*
*Wij houden rekening met de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Is vliegen veilig tijdens corona?
Aan boord van de vliegtuigen bevinden zich HEPA-filters, dit zijn moderne luchtfilters die de lucht vrijmaken van o.a. ziekteverwekkers. De ventilatie in het vliegtuig is zeer goed gereguleerd waardoor verspreiding van o.a. virussen beperkt wordt. Aan boord worden extra hygiënemaatregelen genomen om te zorgen dat alles schoon blijft en cabinebemanning is goed getraind. De vliegtuigen worden iedere 24 uur grondig schoongemaakt.
Wat moet ik doen als ik voorafgaande aan de reis corona-gerelateerde klachten heb?
Wij gaan ervan uit dat u als gast uw verantwoordelijkheid neemt door kort voordat u op vakantie gaat te beoordelen of u gezond genoeg bent om te reizen. Heeft u gezondheidsklachten die te maken hebben met corona, dan verwachten wij van u dat u uw vakantie annuleert. Hierbij gelden de normale annuleringsvoorwaarden. De annuleringskosten kunt u bij uw eventuele annuleringsverzekering terugvragen.
Wat moet ik doen als ik klachten krijg tijdens de reis?
U blijft in uw accommodatie als u één van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, benauwdheidsklachten, lichte hoest, smaak- of reukverlies en/of verhoging tot 38 graden. Dit geldt ook voor uw reis/kamergenoot. Indien u één van deze ziekteverschijnselen heeft, dan informeert u direct WorldExperts. Indien er een reisleider mee is op de reis, kunt u hem/haar telefonisch bereiken. Maak ook alvast melding bij uw reisverzekering via de alarmcentrale. Uw reisleider zal u hierbij zo nodig assisteren. Om vast te kunnen stellen of het hier gaat om het coronavirus raadpleegt u een arts of ziekenhuis. Dit kan door contact op te nemen met de receptie en te vragen naar de mogelijkheden.
Wanneer is vastgesteld dat het (waarschijnlijk) gaat om het coronavirus, dan mag u (en uw kamergenoot) geen deel meer uit maken van het reisgezelschap en dus geen gebruik meer maken van de (groeps) faciliteiten. De hotelier wordt hiervan ook op de hoogte gebracht. Uw terugreis zal geregeld moeten worden door uw reisverzekering via de alarmcentrale. U verblijft tot uw terugreis naar Nederland in de kamer van uw accommodatie in isolatie.
Wat doet WorldExperts als een reisgenoot corona klachten vertoont?
Als een reisgenoot corona gerelateerde klachten vertoont, verwacht WorldExperts van hem/haar hetzelfde als wanneer dat u zou overkomen (lees hierboven). Mocht iemand zich onverhoopt niet aan de richtlijnen houden dan zal WorldExperts dat afdwingen, in het uiterste geval door gedwongen uitsluiting uit de groep met alle middelen die ons daarvoor ter beschikking staan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers en medewerkers gaan boven alles.
Wie betaalt mijn terugreis als er vanwege corona ineens beperkende maatregelen gaan gelden in ons vakantieland?
WorldExperts zal er alles aan doen onze gasten te helpen in een dergelijke situatie, maar elke situatie heeft zijn eigen dynamiek. Zo ligt het eraan waar het gebeurd en tijdens watvoor type reis. Ervaringen uit het verleden en uitspraken van de regering over die ervaringen, doen vermoeden dat reizigers naar landen waarvoor geen ontradend reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken geldt op het moment van vertrek, op dezelfde ondersteuning van de overheid kunnen rekenen als daarvoor. Deze ondersteuning betrof hulp bij repatriëring met een eigen bijdrage voor de passagier, een vorm van steun waarvan ook WorldExperts zich in die situatie bediend heeft. Maar nogmaals: elke situatie zal anders zijn en voor een concreet antwoord verwijzen wij formeel naar artikel 6 van de ANVR-reizigersvoorwaarden.
Wie betaalt het verblijf als ik vanwege plotselinge ingevoerde beperkende coronamaatregelen langer moet blijven dan gepland?
Ook voor deze vraag geldt dat elke specifieke situatie zijn eigen dynamiek zal hebben, met bijvoorbeeld per land verschillende factoren als overheidsbeleid. Met het ontstaan van corona is er een onvoorziene factor bijgekomen in ons leven van alledag. Maar het is natuurlijk niet zo dat dit leven vrij was van zorgen over onvoorziene omstandigheden en ook de voorwaarden die op uw reisovereenkomst met WorldExperts van toepassing zijn voorzien daarom al sinds jaar en dag in regels daarover. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als al die andere onvoorziene situaties, mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben. Op een eventueel langer verblijf vanwege een coronasituatie is dan ook artikel 6 uit de ANVR-reizigersvoorwaarden van toepassing.
Wie draagt het risico als toch niet het gehele programma zoals beloofd uitgevoerd kan worden?
Wijzigingen in het programma zijn altijd voorbehouden. Het feit dat alle autoriteiten toeristische reizen naar uw bestemming toestaan, betekent dat er sprake is van een normale situatie. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als alle andere onvoorziene situaties mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben.
Heb ik een verzekering nodig?
Het is van essentieel belang dat u voor uw vakantie een reisverzekering afsluit die dekking biedt voor ziekte, medische behandeling en medische repatriëring. Naast uw verzekering is het essentieel om alle lokale gezondheidsrichtlijnen en –regels te volgen. Wij raden u aan om met uw verzekeringsmaatschappij te praten om te verduidelijken dat COVID-19 onder uw polis valt.
Wordt ik automatisch gerepatrieerd als het niet meer veilig is in een land?
Bij een pandemie, natuurramp of andere calamiteit op de bestemming, brengt WorldExperts u en uw reisgezelschap weer veilig naar huis.
Heeft u meer vragen?
Kijk ook eens op www.anvr.nl (Corona Reizigersinfo) waar veel vragen antwoord hebben gekregen.
Met vriendelijke groeten,
Team WorldExperts
Coronaprotocol
Hieronder vindt u een overzicht van maatregelen waarmee u rekening dient te houden, per onderdeel van uw reis.
Uw reis per vliegtuig
Voor zowel Schiphol als Brussels Airport geldt veilig en verantwoord reizen en dient u zich te houden aan het volgende:
- Kom niet als u klachten heeft
- Houdt 1,5 meter afstand
- Houdt u zich aan de hygiëne- en gedragsregels
- Mondkapje is verplicht op de luchthaven, tijdens het boarden en tijdens het vliegen
- U dient een gezondheidsverklaring bij u te dragen op de luchthaven en in het vliegtuig (te downloaden via de website van de rijksoverheid; https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/07/20/gezondheidsverklaring-reizigers-nederlands).
Sommige luchtvaartmaatschappijen hanteren aanvullende richtlijnen, te vinden op hun website. Zo zet Schiphol zogenoemde gezondheidsobservanten in. Zij lopen door de terminal en zijn alert op potentiële ziekteverschijnselen bij reizigers en medewerkers. Ook wijzen zij reizigers en medewerkers op het regelmatig wassen/desinfecteren van de handen. Faciliteiten op de luchthaven worden goed gereinigd. Raadpleeg voor vertrek de meest actuele hygiëne- en gedragsregels zodat u weet wat u kunt verwachten.
Uw reis in de bus
Elke bus wordt dagelijks schoongemaakt voor gebruik. Dat betekent: handgrepen, armleuningen en stoelen worden gedesinfecteerd. Bij de ingangen staan ontsmettingsmiddelen voor u klaar. Het is niet mogelijk om 1,5 meter afstand te houden in de touringcar. Daarom gelden aanvullende maatregelen. Een mondkapje is verplicht, u laadt zelf uw bagage in, er geldt een vaste in- en uitstapprocedure en het toilet blijft gesloten (indien deze aanwezig is).
Er is een in- en uitstapprocedure, waar u ter plaatse over op de hoogte wordt gesteld. Dit is afhankelijk van de bestemming en de grootte van de bus. U laadt zelf u bagage in en uit de laadruimte van de bus.
Om voldoende afstand tussen de reizigers mogelijk te maken, gebruiken we indien de groepsgrootte dit vraagt een grotere bus. In de bus heeft u i.v.m. de hygiëne, per reisdag een vaste zitplaats. Natuurlijk proberen wij zoveel mogelijk afstand te creëren tussen de rijen stoelen. Alle gasten, de reisleider, de gids en de chauffeur dragen een mondkapje. Zorgt u voor voldoende mondkapjes, ook om ter plaatse te gebruiken tijdens uw reis. Stapt u daarnaast niet in de bus wanneer u koorts, verkoudheidsklachten of andere ziektesymptomen heeft.
Uw reis per huurauto
Op de kantoren van de autohuurbedrijven wordt afstand gehouden, dragen medewerkers een mondkapje en/of zijn er spatschermen aanwezig. Uw huurauto wordt voor gebruik grondig gereinigd, met extra aandacht voor het stuur, de versnellingspook en de autosleutel. In uw vakantieland kunnen specifieke regels gelden omtrent afstand houden, het maximum aantal passagiers en het dragen van mondkapjes in de auto. Wij brengen u hiervan apart op de hoogte.
Uw verblijf
Alle hotels en accommodaties die wij tijdens onze reizen aandoen hanteren afstandsregels en hygiënevoorschriften. De ruimtes die vaak worden gebruikt of aangeraakt worden zorgvuldig gedesinfecteerd, evenals de kamers bij iedere verandering van gast. In de keukens en restaurants van hotels gelden bijzondere strenge eisen, waardoor in sommige gevallen het buffet wordt weggelaten bij het ontbijt of diner. Daarnaast zijn er dispensers met ontsmettingsmiddelen aanwezig.
Tijdens het excursieprogramma
Onderweg volgt WorldExperts de procedures en richtlijnen zoals ingesteld voor de specifieke branches en bedrijven door de lokale overheid. Dit zal een praktische invulling zijn van de algemeen geldende Europese COVID19-richtijnen, die mede zijn gebaseerd op de adviezen van de WHO. Voor vertrek controleren wij de excursieprogramma’s zeer zorgvuldig om beperkingen en wachttijden zoveel mogelijk te voorkomen. Ons audiosysteem zorgt ervoor dat tijdens stadswandelingen en rondleidingen 1,5 meter afstand kan worden gehouden, terwijl u de reisleider goed blijft verstaan. De headsets worden uiteraard voor iedere reis grondig gedesinfecteerd.
Onze reizen en coronarichtlijnen
WorldExperts heeft een uitgebreid beeld van de huidige situatie per reisbestemming en wij controleren bijna dagelijks deze informatie zorgvuldig. Voordat wij het besluit nemen dat een specifieke reis weer uitgevoerd kan worden controleren wij of er geen toegangsbeperkingen, geen quarantainevoorschriften en geen beperkingen zijn voor het verblijven van reisgroepen in openbare ruimtes. Daarnaast controleren wij zorgvuldig of de reisprogramma’s met betrekking tot de toeristische aspecten uitvoerbaar zijn. Zo heeft WorldExperts contact gelegd met de restaurants waar we graag onderweg stoppen en met alle hotels waarmee wij zaken doen.
Bij uw reisbescheiden ontvangt u een meer gedetailleerde beschrijving van alle geldende richtlijnen tijdens uw specifieke reis. Wanneer de Nederlandse en/of Belgische overheid, de Europese Unie of lokale overheden coronarichtlijnen aanpassen of versoepelen, zullen wij onze instructies hierop natuurlijk aanpassen. Daarnaast willen wij u adviseren om op de hoogte te blijven van de situatie op uw vakantiebestemming tijdens uw reis en de plaatselijke geldende maatregelen. Volg daarom de richtlijnen van de lokale autoriteiten.
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen op haar website www.minbuza.nl en www.nederlandwereldwijd.nl. Op uw mobiele telefoon kunt u de app van het ministerie van Buitenlandse Zaken downloaden en hierop vervolgens uw vakantiebestemming(en) selecteren. Op deze manier krijgt u bij een passing van het reisadvies een melding van het ministerie van BuZa. Controleert u voor vertrek eveneens de website van de luchthaven van vertrek om goed voorbereid op reis te gaan.
Indien u reist met een reisleider, gids of chauffeur, zullen zij u aan het begin van de reis informeren over alle noodzakelijke veiligheids- en hygiënemaatregelen en natuurlijk blijven zij steeds beschikbaar voor het geven van advies en assistentie tijdens de reis.
Betrouwbaar
Wij kunnen niet genoeg benadrukken dat we alleen met u op reis gaan als dat echt kan! Toch zullen er zich situaties voordoen die we nu niet kunnen voorzien; ook voor ons is reizen na de pandemie een nieuwe fenomeen. Het welzijn van onze gasten en collega’s staat altijd voorop, de gezondheidsrichtlijnen van lokale autoriteiten en instanties zullen ons de weg wijzen. Wij staan in ieder geval altijd voor u klaar!
Privé
Wij maken ook reizen op maat en kunnen een individuele/privé reis voor u regelen met eigen transfers en/of huurauto, met accommodaties, excursies, maaltijden etc. Zo kunt u reizen met uw eigen reisgezelschap.
Heeft u vragen rondom het coronaprotocol, neem dan tijdens kantooruren contact met ons op via ons telefoonnummer: 0113-396060. Onze medewerkers voorzien u graag van een aanvullend advies.
Indien de reisbeperkingen over de hele wereld geleidelijk worden versoepeld, beginnen sommigen van ons de mogelijkheid te overwegen om weer op reis te gaan, hetzij met gemengde gevoelens. WorldExperts werkt nauw samen met onze leveranciers, hoteliers, transportbedrijven en lokale vertegenwoordigers, volgens de richtlijnen van het ANVR zodat elk onderdeel van uw reis weer kan worden uitgevoerd op een veilige manier. U kunt ons telefonisch en via e-mail bereiken voor al uw vragen in de aanloop naar uw volgende vakantie, zodat u tijdens uw reis met een gerust hart kunt reizen.
U kunt ons coronaprotocol inlezen om zo vertrouwd te raken met het reizen in “ het nieuwe normaal”.
Wij hebben samen met alle betrokken partijen de nodige maatregelen genomen om de uitvoering van onze reizen zo veilig mogelijk te maken. Deze maatregelen zijn gebaseerd op de regels, adviezen en protocollen van onder andere de lokale als internationale overheden, de Europese Unie, gezondheidsinstanties en brancheorganisaties.
Wij gaan ervan uit dat u als reiziger ook uw verantwoordelijkheid neemt door kort voordat u op vakantie gaat te beoordelen of u gezond genoeg bent om te reizen. Wij verwachten van onze gasten dat zij zich houden aan het WorldExperts-coronaprotocol met betrekking tot persoonlijke hygiëne en gedrag.
Het reisadvies welke door het ministerie van Buitenlandse wordt vastgesteld is afhankelijk per land en wijzigt momenteel regelmatig. Het reisadvies van uw bestemming kunt u bekijken op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadvies. Houdt er rekening mee dat het uw verantwoordelijkheid is om voorafgaand aan uw reis het laatste overheidsbeleid en de toegangsvereisten voor uw specifieke bestemming te raadplegen en ervoor te zorgen dat u alle juiste formulieren heeft voordat u op reis gaat. Als u dit niet opvolgt, kan dit ertoe leiden dat u de reis wordt geweigerd of dat u de toegang tot uw bestemming wordt geweigerd.
Wij zijn ervan overtuigd dat wij u op deze manier een veilige, maar vooral ook mooie reis kunnen bieden.